FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/07/2014

Avhysa myndigt barn

Undertecknad är pappa till en ung man som fyllt 19 år och nyligen lämnat gymnasiet. Det är dags att han betalar för sig hemma alternativt flyttar. Frågan är vilka möjligheter det finns att få den unge mannen avhyst från lägenheten för han har inte visat någon större energi på att få arbete eller bostad. Jag bor i en bostadsrätt och något skriftligt avtal mellan mig och min son finns inte.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enligt föräldrabalken 6 kap 2 § upphör vårdnadsplikten när barnet fyllt 18 år.

Enligt 7 kap 1 § upphör även underhållsplikten då barnet fyllt 18 år om barnet ej går i skola (till skolgång räknas här studier i grundskola, gymnasieskola eller annan liknande grundskoleutbildning).

Du har således ingen skyldighet att försörja ditt myndiga barn. Mig veterligen finns ingen praxis på hur avhysning av hemmaboende barn går till i praktiken, men eftersom det är du och inte din son som står som ägare till bostadsrätten torde du i princip kunna förvägra din son tillträde till bostadsrätten (förutsatt att denne fått med sig sina tillhörigheter).

Mvh

David IngvarssonRådgivare