FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/06/2015

Avgift vid kortbetalning

Hej!

Har haft min bil på verkstad,avtalade ett fast pris. När jag skulle betala med mitt Visa betalkort, säger verkstads chefen, vill du betala kontant eller med kortet? Med kortet säger jag. Då säger han att han måste göra ett påslag på priset med X antal %.

Summan vi avtalat från början var 22000 SEK, efter nytt räknande skulle jag betala ytterligare 500 SEK.

Har aldrig varit med om detta! Är det korrekt?

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Sedan den 1 augusti 2010 är det ett lagstadgat förbud att ta ut extra avgifter i samband med kortbetalning. Detta framgår ur lagen om betaltjänster (2010:751) och mer specifikt dess 5 kapitel 1 § 1 stycke som lyder;

En betalningsmottagare får inte ta ut någon avgift av betalaren vid användning av ett betalningsinstrument.

Med andra ord är detta ett lagbrott från verkstadens sida, vilket du lämpligen kan upplysa verkstaden om som ett första steg innan du vidtar andra åtgärder. Du är varmt välkommen att kontakta oss per telefon på 08-533 300 04 om du behöver vidare hjälp och rådgivning i ärendet.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare