FrågaKÖPRÄTTÖvrigt18/09/2014

Avelsförbud på katt

Hej. Min sambo köpte en raskatthane av rasen Maine Coon för 10 månader sedan med köpekontrakt och stamtavla av registrerad uppfödare. Till våren tänkte hon använda katten i avel, uppfödaren fick reda på detta och förbjöd detta. Det finns inget i köpekontraktet som hindrar detta. Nu undrar vi om den juridiska delen kan en uppfödare förbjuda detta. Ni får gärna ringa mej.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I samband med köpet övergick äganderätten för katten till din sambo. Det man äger förfogar man fritt över, och uppfödaren har ingen bestämmanderätt över katten efter köpet. Om det inte stod någonting om avelsförbud i köpekontraktet kan uppfödaren inte förbjuda din sambo att avla på sin katt. Det har då inte avtalats om avelsförbud. Juridiskt räknas en katt som en lös sak, och lika lite som en säljare av en bil efteråt kan komma och bestämma hur du ska köra din bil, lika lite kan en säljare av en katt efteråt komma och bestämma hur katten ska skötas eller användas.

Även om det i köpekontraktet hade stått om ett avelsförbud är det inte säkert att det varit juridiskt giltigt. Om uppfödaren räknas som näringsidkare, vilket registrerade uppfödare gör, och din sambo köpt katten som privatperson är det konsumentköplagen som är tillämplig. Enligt dess 3 § är villkor som är till nackdel för köparen jämfört med lagens bestämmelser ogiltiga. Konsumentköplagen är alltså tvingande till köparens (konsumentens) förmån och man kan inte avtala om sämre villkor än den. Om både säljare och köpare är privatpersoner eller om båda är näringsidkare gäller istället köplagen. Köplagen är dispositiv (frivillig) och man kan avtala om andra eller sämre villkor, så länge de är skäliga. Oskäliga avtalsvillkor kan nämligen jämkas eller lämnas utan avseende enligt 36 § i avtalslagen. Att ställa upp avtalsvillkor som inskränker äganderätten, förfoganderätten eller användningsområdet för en köpt vara riskerar att att vid en tvist bedömas som oskäligt.

Om en katt är köpt till sällskap, så begränsas inte användningsområdet av ett avelsförbud, en sällskapskatt är ju inte avsedd att användas i avel. Jag vet inget fall där detta prövats i domstol, men det är möjligt att ett avelsförbud i ett sådant fall skulle anses som skäligt då det inte påverkar användningsområdet. Men ett avelsförbud måste även i ett sådant fall avtalats om vid köpet, det är inget som säljaren kan kräva i efterhand.

Om det inte står något i köpekontraktet om avelsförbud kan alltså din sambo använda sin katt i avel även om uppfödaren motsätter sig detta.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare