FrågaSKATTERÄTTAvdrag20/11/2014

Avdragsrätt för kapitalförlust

Jag har för mig stora pengar utlånade till två olika aktiebolag. Nu undrar jag om jag ifall det skulle uppstå en konkurs, finns någon avdragsrätt för kapitalförlusten som uppstår?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt i din fundering kring om det finns någon avdragsrätt för den eventuella kapitalförlust som riskerar att uppstå. I skatterättslig mening så kategoriseras dina investerade pengar i aktiebolagen till inkomstslaget kapital. Det kan utläsas av 41:1 i Inkomstskattelagen, IL (se https://lagen.nu/1999:1229#K41P1S1). I 2§ framgår det sedan att kapitalförluster kan uppstå genom förlust vid avyttring av tillgångar, och om det aktiebolag som du har investerat pengar i skulle gå i konkurs så betraktas det som att du skulle ha avyttrat aktierna. Därmed har det skett en kapitalförlust i lagens mening.

För att fastställa vilket avdrag som du har rätt till så får vi se till 67:10 IL (se https://lagen.nu/1999:1229#K67P10S1). Där stadgas det att underskott i kapital är avdragsgillt med 30%, för den del av underskottet som är upp till 100 000 kr. Om du skulle ha ett underskott i kapital som är större än 100 000 kr, så kommer den summa av underskottet som överstiger gränsen istället endast medges ett avdrag på 21%.

Hoppas att detta var ett tillräckligt svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare