avdrag för uppskovsbelopp vid försäljning av en privatbostadsfastighet eller privatbostadsrätt

Jag ska betala ca 150.000 i reavinstskatt efter försäljning av min bortgångne fars hus som såldes i år. Jag har precis köpt en bostadsrätt och undrar om jag kan begära uppskov på skatten och använda pengarna till mitt nya boende? Mvh Lindberg

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Rätten att göra avdrag för uppskovsbelopp efter försäljning av en privatbostadsfastighet tillkommer enbart om fastigheten utgjort dennes ursprungsbostad, att denne har eller tänker förvärva en ersättningsbostad och att denne har eller tänker bosätta sig i ersättningsbostaden, se Inkomstskattelagen (IL) 47 kap 2§. Det är alltså tre kumulativa rekvisit som måste vara uppfyllda för att ha rätt till uppskov av det belopp som ska beskattas.

Det första rekvisitet, att bostaden som sålt ska utgöra din ursprungsbostad, är av betydelse för Din fråga.

Enligt IL 47 kap 3§ 1 st avses med ursprungsbostad en sådan privatbostad i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet som vid avyttringen är den skattskyldiges permanentbostad. Med privat bostad avses enligt IL 2 kap 8§ bl.a. småhus som är avsedd för en eller två familjer och den är också avsedd att användas eller används av ägaren eller dennes närstående som permanent- eller fritidsbostad. Med närstående avses bl.a. föräldrar, mor/farföräldrar, make/sambo, avkomlingar etc, se IL 2 kap 22§. Enligt IL 47 kap 3§ 2 st avses med permanentbostad en bostad där den skattskyldige varit bosatt under minst ett år närmast före avyttringen, eller under minst tre av de senaste fem åren.

Du som arvinge till din fars kvarlåtenskap har, som jag kan bara tro, genom ett arvsskifte ärvt huset med full äganderätt. Om du som ägare eller någon av dina närstående använt bostaden som permanentbostad eller fritidsbostad enligt 2 kap 8§ så anses huset utgöra privatbostad i enlighet med 47 kap 3§ 1st. Däremot är frågan om huset utgjort permanentbostad för dig som skattskyldig med anledning av försäljningen enligt 47 kap 3§ 2st. Det krävs ju nämligen att Du innan avyttringen varit bosatt i huset i minst 1 år eller under 3 år av de senaste 5 åren. Enligt praxis och förarbeten krävs det inte att du under denna tid varit ägare av huset, även om du nu är den som är skattskyldig.

Om du uppfyller kraven i ovan så har du rätt till uppskovsavdrag.

Jag råder dig även att ringa till Skattemyndigheten för att få tydligare och mer kvalificerad rådgivning angående ditt läge. Skattereglerna är nämligen inte alltid lätta att förstå och koppla till omständigheterna i det praktiska livet.

Hoppas du i övrigt fått ett någorlunda tillfredställande svar på din fråga.

Vänligen,

Arash GhavamnejadRådgivare