FrågaSKATTERÄTTAvdrag05/01/2017

Avdrag för dubbel bosättning

Hej, jag har en skattefråga.

Jag har hela tiden varit anställd på ett företag i Gbg. Jag tog tjänstledigt för studier i Växjö. Sedan jobbade jag på sommarmånaderna men hade kvar lägenheten i Växjö. Kan jag göra avdrag för dubbelt boende?

Vad gäller om man inte jobbar hela månader utan 5-6 dagar i månaden? Har ju boende på två orter.

Med vänlig hälsning

Förvirrad student

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudsakligen regleras frågan i inkomstskattelagen (i det följande IL) 12 kap. 18-22§§. Enligt skatteverket finns de förutsättningar som tillämpas i praktiken i IL 12 kap. 19 och 20§§. Sammanfattat måste du, för att kunna göra avdrag, ha flyttat till en ny bostadsort på grund av ditt arbete, ha behållit en bostad på den tidigare bostadsorten och arbeta längre än 50 kilometer från bostadsorten.

Avdraget omfattar "den faktiska utgiften," som skatteverket säger, och får göras under längst två år. Ränteutgifter kan inte tas med i avdraget utan dras under inkomst av kapital.

Från din berättelse framgår det att du får göra avdrag för den bostad du behåller i Växjö medan du arbetar i Göteborg, men det skulle vara lämpligt att kontakta Skatteverket med ytterligare detaljer för att specificera vad som skulle gälla beloppsmässigt i just ditt fall.

Innan du gör det skulle du möjligtvis ha nytta av att ta reda på vad de säger om frågan här (sammanfattat) och här (mer i detalj).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vill du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning till vår Expresstjänst och få en utredning inom 3 dagar. Se http://lawline.se/lawline-express eller klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare