FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/10/2017

Avbryta överenskommelse med försäkringsbolag

Ingått muntligt avtal med att byta till nytt försäkringsbolag . När papper kommer ser jag vissa saker som inte är en förbättring. Har inte skrivit på någon fullmakt ( för att de ska sköta bytet) ännu. Kan jag bryta avtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag utgår i mitt svar från att det är en vanlig hemförsäkring eller liknande som det är fråga om. För din fråga blir reglerna i försäkringsavtalslagen relevanta.

Jag saknar en del information om vad det är för papper som kommit, men jag utgår från att det är avtalsvillkoren kring försäkringen ni talat om. Försäkringsbolaget har en skyldighet att lämna information om försäkringsvillkoren till dig så att du kan bedöma ifall du vill teckna försäkringen, 2 kap 2 § FAL. Jag gissar på att det är detta de gjort i och med pappren de skickat. Alltså måste du få en möjlighet att ta del av försäkringsvillkoren innan ett bindande avtal kan ingås.

För att ingå ett avtal med försäkringsbolaget borde nästa steg för dig vara att skriva på en fullmakt så att de kan göra bytet och därigenom visa att du accepterar försäkringsvillkoren. Försäkringsbolaget har då en skyldighet att skicka ytterligare papper till dig som bekräftar att ni har ingått ett avtal, 2 kap 4 § FAL.

Ifall ovanstående omständigheter stämmer är mitt råd till dig att ringa till försäkringsbolaget och informera dem om att du inte vill teckna försäkringen. Eftersom att du inte skrivit på någon fullmakt för att de skulle sköta bytet åt dig är du fortfarande försäkrad hos ditt förra försäkringsbolag.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Konrad KabatRådgivare