FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/08/2014

Avbokning av gårdshyra - betala del av avgift?

I en förening där jag är med har vi bokat en lokal för ett arrangemang (och betalat bokningsavgiften på 3000kr). Nu blir det inte av så vi har avbokat lokalen (mer än en månad i förväg). Nu visar det sig att de kräver att vi ska betala 40% av 30.000 kr. (Om vi inte lyckas hitta en annan gäst till anläggningen.) Jag tog en titt på kontraktet och känner att det är undermåligt minst sagt. Finns det något vi kan göra för att komma undan den här betalningen?

Texten på kontraktet lyder som följer: [Gården], hela anläggningen är reserverad för er 19-21 sept-2014 Denna bokning är preliminär och fastställs först sedan Ni betalt bokningsavgiften på 3000 kr Ert Bokningsnummer är 2211 Vår förhoppning är att ni skall trivas på gården. [Gården är] uppbyggd på kristna värderingar, vilket vi hoppas att Ni respekterar. I stadgarna står det att rökning och alkoholhaltiga drycker ej bör förtäras i lokalerna, Om man är medlem får man 25% rabatt på priset när man hyr "Villan" Förhyrning gäller endast under förutsättning att nedanstående föreskrifter iakttages: 1. Lakan och örngott alt, underlakan, örngott och sovsäck används i sängarna. 2. Handdukar för disk och personlig hygien medtages 3. Gården skall - under förutsättning att ingen annan överenskommelse träffas när det gäller städning – lämnas i det skick Ni fann den vid ankomsten. 4. Eventuell skadegörelse ersätts av Er. 5. Vid avbeställning debiteras 40% av aktuell hyra. Sker avbeställningen senare än 30 dagar före tillträdesdagen debiteras fullt uthyrningspris. Ovanstående tillämpas inte om ungdomsgården på annat sätt blir uthyrd den aktuella tiden. Om något är oklart så tveka inte att kontakta oss.

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga!

Avtalet är det som i första hand reglerar den uppkomna situationen. Det framgår av avtalet att 40 % av hyresavgiften debiteras vid avbeställning som görs tidigare än 30 dagar före tillträdesdagen. Uthyraren har därför rätt att kräva er på denna betalning. Som ni själva skriver är ett alternativ att försöka hitta en annan gäst till anläggningen. Ett annat alternativ är att försöka förhandla med uthyraren om att t.ex. sänka avgiften och/eller om att använda deras anläggning vid framtida arrangemang. Vid en överenskommelse kan ni då skriva ett nytt kontrakt där det framgår att det gäller istället för det gamla.

Lycka till!

Harry Westerman WoodRådgivare