Avbetalningsplan

om man har en avbetalnings plan med svea inkasso. kan dom ändra det och skicka med till kronofogden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En avbetalningsplan utgör ett avtal om betalning mellan dig och din motpart, I detta fall Svea Inkasso. Villkoren för att ändra avbetalningsplanen bör framgå av ert avtal. Generellt brukar inkassobolag inte ändra avbetalningsplaner utan gäldenärens samtycke sålänge betalningar sker enligt överenskommelse. Därför vore det märkligt om de ändrade din plan trots att du skött betalningarna. Om du däremot, inte skött betalningarna står det dem fritt att skicka ärendet till kronofogden.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare