FrågaÖVRIGTTV-licens14/12/2013

Avanmälan av tv- och radioavgift

Hej! Jag är en fattig student som numera betalar tv-avgit för den adress jag är bokförd på (trots att jag för tillfället bor hos en vän på annan adress). Radiotjänst ringde till min mobil på deras vanliga hemska vis en sen lördagskväll med hemligt nummer där de spelar in samtalet utan att man vet osv. Jag bekräftade innehav av bärbar dator med internetuppkoppling och ska ha sagt något i stilen "Ja, jag har en dator här, den har internetuppkoppling". Jag skickade sedan en omprövan där jag förklarade att det egentligen är jobbets dator som jag har haft och att jag personligen inte äger den men de struntade i det. Jag vill nu ringa dem och avanmäla mitt innehav p.g.a. att jobbet tagit tillbaka min dator och att jag inte längre jobbar där. Jag undrar nu: Kan radiotjänst kräva bevis (t.ex. anställningsavtal eller kontaktperson) eller räcker det med mitt samtal för att de utan problem ska acceptera min avanmälan? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt 11 § lag om finansiering av tv och radio i allmänhetens tjänst, ska radio- och tv-avgift betalas till dess att den avgiftsskyldige anmält att det avgiftspliktiga innehavet har upphört och anmälan om detta har kommit in till Radiotjänst i Kiruna aktiebolag.

Detta betyder, om du vill säga upp din avgift, att du måste ta kontakt med radiotjänst. Av deras hemsida framkommer att de kommer behöva ditt kund - eller personnummer, ditt namn och gärna en orsak till din avanmälan. I ditt fall kommer anledningen till avanmälan vara den att du inte längre har en TV-mottagare. Ditt samtal borde alltså räcka för att de ska acceptera din avanmälan.

Hoppas detta var till någon hjälp

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare