Auktionshus som vägrar lämna ut mina saker

hej ett auktion huset har beslagtagit mina glass,ock har polisanmält mjg för att don anser att glasen är falska...kan dom beslagtaga mina varor?.vilken paragraf?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga och tack för att du använt dig av vår expresstjänst!

Jag antar att de anser du har gjort dig skyldig till försök till bedrägeri. 9 kap. 1 § Brottsbalken (BrB) jämte 23. kap. 1 § BrB.

Auktionshuset har en skyldighet att behålla glasen i en månad innan de får lämna ut dem. 8 § Lag (1999:271) om handel med begagnade varor.

Om de misstänker att du har fått tag på glasen genom brott har auktionshuset i fråga också en skyldighet att göra en polisanmälan eftersom att de annars kan göra sig skyldiga till häleri. 9 kap. 6 § tredje stycket. BrB.

Sammanfattningsvis får auktionshuset alltså avvakta med att lämna ut dina varor innan polisen har undersökt saken.

Hoppas det löser sig! Ha en fortsatt trevlig kväll.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare