FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/06/2014

Att utge sig för att vara polis

Hej,

Blev tidigare bussringd där de angav sig vara polisen. Där de påstod ha ett paket adresserat till mig på Arlanda innehållande knark (hundarna hade registrerat att något inte var rätt). Samt att de skulle göra en husrannsakan och om inte jag var hemma så knäcks dörren.

Det kan väl inte vara lagligt att ange att man är polis eller från polisen? Har jag någon möjlighet att föra det här vidare, i någon sorts rättsprocess?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Att obehörigen utge sig för att tillhöra polisen omfattas av 17 kap. 15 § brottsbalken (föregivande av allmän ställning) och är följaktligen brottsligt förutsatt att det skett uppsåtligen (se 1 kap. 2  brottsbalken).

Då det berörda brottet hör under allmänt åtal äger Du ej i egenskap av privatperson väcka talan såvida det inte anmälts och åklagaren beslutat att inte väcka åtal (se 20 kap. 2 och 8 §§ rättegångsbalken). Vad Du bör göra är därför att anmäla brottet till polisen, som är pliktiga att inleda förundersökning så snart det finns anledning anta att brott som hör under allmänt åtal begåtts (se 23 kap. 1 § rättegångsbalken).

Vidare kan det vara klokt att anmäla eventuellt enskilt anspråk (krav på ersättning för skada som uppkommit i anledning av brott) till polisen eller åklagaren för att få denna talan förd av åklagaren i samband med åtalet (se 22 kap. 1 och 2 §§ rättegångsbalken).

Framkommer vid förundersökningen att tillräckliga skäl för åtal föreligger skall åklagaren väcka och föra talan vid domstol.

Utöver de rent processuella faktorerna bör nämnas att vissa bevissvårigheter torde föreligga. För att någon skall dömas för brott fordras att den i domstolen presenterade gärningsbeskrivningen ställs bortom rimligt tvivel. Detta kan te sig närmast omöjligt om inte samtalet i fråga spelats in eller bevittnats av någon utomstående (det måste bevisas att samtalet haft det innehåll Du hävdar). Av denna anledning skulle jag inte råda dig att föra talan på egen hand om åklagaren bestämmer sig för att inte väcka åtal.

Mer information om att anmäla brott finner Du här.

Brottsbalken finner Du här och rättegångsbalken här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare