FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/10/2017

Att undvika att betala sin makes skulder

Jag kv 62 är gift sedan 3 år med en man 64 år. VI har båda vuxna barn sedan tidigare äktenskap.jag var tidigare gift med mina barns far i 35 år. En av min mans söner är pga spel tidigare och därmed skulder har betalningsanmärkningar. Han är gift och har barn och nu har de funderingar på skilsmässa. Han har stått länge i kö för hyresrätt i kommunalt bostadsföretag men eftersom han har betalningsanmärkningar får han inte skriva sig på lägenhet. Han har nu frågat min man att skriva sig i stället för honom på lägenhet.Och sen skulle alltså sonen bo där och min man bo kvar med mig. Om man går i god för någon så är man väl skyldig att betala om den personen inte betalar hyra? Om min man inte kan betala kan då jag som gift med honom skyldig att betala för den hyreslägenheten? Han har sagt till min man att han kan lämna säkerhet på 70000 för första året. Men efter det blir väl vi skyldiga att betala om han inte skulle göra det?

Vad gäller i sådant fall och vilka konsekvenser kan det få för mig som gift med min man?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som du förstått så kan din make bli betalningsansvarig om hans son inte skulle betala hyran.

Jag kommer börja med en kort sammanfattning på sen göra en utförligare genomgång på hur det ligger till.

Sammanfattning

Lagligt sett kan du inte behöva betala för skulder din make har, i praktiken skulle det däremot kunna bli så att du måste lägga mer pengar på det gemensamma hushållet om din make väljer att prioritera sin sons hyra. Ni kan komma överens om att ni ska lägga lika mycket till det gemensamma hushållet alternativt vem som betalar vilka räkningar och görs inte det så uppstår en skuld till den andra maken. Det skulle också kunna bli så att din make får skulder hos kronofogden som beslutar att utmäta egendom, då finns en presumtion för dem att de får ta saker i gemensamma hem om det inte kan bevisas att det är bara du som äger dem. För att lösa detta kan man bodela inom äktenskapet så att det finns bevis på vem som äger vad.

Utförligare genomgång

Det korta svaret att ja du kan behöva betala för saker din make egentligen kan betala för går att göra något åt.

Eftersom att lagen ser ut som den gör så har vardera person sina egna tillgångar och skulder. Det finns egentligen två aspekter på att du behöver betala för din makes sons hyra. Den första är din make. Det finns ingenting som hindrar honom från att ta tillgångar som är bådas egendom för att han ska kunna betala sin sons hyra. Din make skulle t.ex. kunna ta pengar från gemensamma bankkonton eller välja att istället för att lägga pengar på det gemensamma hushållet betala sin sons hyra så att du i praktiken måste lägga mer pengar till det gemensamma hushållet. Att skydda sig från detta är jättesvårt, ni vill ju inte strunta i att betala era egna räkningar så beroende på hur din make prioriterar kan det bli så.

Ett tips för att lösa detta kan i förväg komma överens vilka som ska betala vilka räkningar och den som inte betalar sina räkningar så att den andra maken måste göra det får en skuld till den andra maken. Det kan ni komma överens om muntligt eller skriftligt, men för att det ska skydda dig ska du kunna bevisa det. Så antingen att ni spelar in när ni pratar om det eller om ni skriver ett avtal.

Den andra aspekten är om kronofogden kommer för att utmäta egendom för att betala något som din make är skyldig att betala. Eftersom din make har ett betalningsansvar så kan hyresvärden få kronofogden att ta din makes egendom så att denne har råd att betala det den ska. Problemet för dig här blir att då ni bor gemensamt får kronofogden anta att allt i ert hushåll ägs av er make. Detta är bara en presumtionsregel som kan brytas och jag ska berätta hur ni gör det.

För att skydda dig i den här situationen skulle ni kunna göra en bodelning inom äktenskapet. Det betyder att ni upprättar ett papper om vem som äger vad och registrerar detta hos skatteverket. När de godkänt det har ni bevis på vem som äger vad så då kan inte kronofogden ta din egendom för din makes skuld. På så sätt kan du skydda all din egendom. Att göra en sån bodelning inom äktenskapet är något vår juristbyrå kan hjälpa till med, men det går även att göra och registrera själv, se länken till skatteverket nedan för hur det registreras.

Länk till skatteverkets bodelning inom äktenskapssida: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/aktenskapsregistret/bodelning.4.8639d413207905e9480002512.html

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare