Att testamentera

Jag är gift och vi har båda vuxna barn men inga gemensamma.

Kan jag i ett enkelt testamente skriva att mina barn ärver mitt kapital till 100%, jag menat de tillgångar i fonder och aktier som jag har.

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr arvet finns i ärvdabalken (ÄB). Den hittar du https://lagen.nu/1958:637 . Reglerna som styr bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Den hittar du https://lagen.nu/1987:230 .

Alla som är över 18 år och har rätt att genomföra rättshandlingar har rätt att testamentera sina tillgångar enligt ÄB 9:1. Var dock tydlig i ditt testamente med vad du menar att dina barn skall få, så att ingen tvist uppkommer gällande detta.

Vad du vidare bör tänka på är att dina barn redan från början har rätt att få ut sitt fulla arv från dig trots att din make överlever dig. Detta då dina barn är ”särkullbarn”, det vill säga att de är dina men inte din makes jmf ÄB 3:1.

Din make har dock alltid rätt att få ut egendom värt fyra gånger prisbasbeloppet (i år skulle uträkningen bli: 4 * 44.500 = 178.000) enligt ÄB 3:1 st 2. Detta oavsett testamente eller särkullbarn.

Vidare kan tilläggas att din möjlighet att testamentera bort ditt kapital kan påverkas av er bodelning. Vid en bodelning - vilket görs efter makes död jmf ÄktB 9:1 - läggs allt nettogiftorättsgods tillsammans och hälften av den summan ges sedan till respektive make ÄktB 11:3. Det är först efter denna som man vet vad som finns kvar att ärva.

Skulle du behöva ha hjälp med att upprätta testamentet så kan du komma i kontakt med kunniga jurister på familjerättens område här.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare