Att tänka på när man hyr ut till inneboende

Hej,

Jag bor i en hyresrätt och funderar på att hyra ut ett rum under sommaren tex 2- 3 månader. (Då jag har möjlighet till ett sommarhus) Och åka lite fram och tillbaka till mellan hyresrätten och sommarhuset. Jag planerar naturligtvis mestadels att vara i sommarhuset.

Vad skall jag tänka på vid uthyrningen av ett rum? Finns det några utmaningar förutom att jag är ansvarig för lägenheten som jag bör tänka på. Eller är det ens lagligt att göra så? (Funderar på att använda Samtrygg vilka känns seriösa både för hyresvärd och hyresgäst)

Tacksam för era synpunkter!

Med Vänlig Hälsning,

Per Uhlin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresfrågor behandlas i 12 kap. jordabalken (JB) som i vardagligt tal ofta kallas för hyreslagen.

Hyr du bara ut en del av din bostad behöver du inte tillstånd
Det är skillnad att hyra ut ett rum i sin bostad och att hyra ut hela bostaden. Om du bor i lägenheten behöver du inte tillstånd från hyresvärden. Bor du inte själv i bostaden klassas det istället som andrahandsuthyrning vilket du måste ha tillstånd för. Men om du hyr ut en del av din lägenhet behöver du alltså inte fråga din hyresvärd om lov, enda kravet är att det inte medför men för hyresvärden (12 kap. 41 § JB). Skulle det medföra men för hyresvärden är det en grund för uppsägning om inte rättelse sker utan dröjsmål (12 kap. 42 § 4 p. JB).

Det är viktigt att upprätta ett tydligt avtal där det framgår vad som gäller.
Gör avtalet så detaljerat som möjligt med bland annat hyrestid, hyresvillkor, hyra, uppsägningstid, förhållningsregler. Precis som du ovan nämner är du som hyresvärd ansvarig för att lägenheten vårdas väl.

Löpande kontrakt är att rekommendera
Ett löpande kontrakt (tillsvidare) är vad som allmänt rekommenderas eftersom både du och den inneboende då har tre månaders uppsägningstid. Skulle ni istället avtala om ett tidsbegränsat kontrakt kan du inte säga upp din inneboende innan kontraktet har löpt ut. Det är viktigt att komma ihåg att uppsägningar ska ske skriftligt för att vara formellt giltiga, en hyresgäst kan dock göra en muntlig uppsägning som sedan ska bekräftas skriftligt av hyresvärden.

Du har inte rätt att ta ut mer än skälig hyra
Du har inte rätt att ta ut mer än vad som är skälig hyra. Det är svårt att säga hur mycket skälig hyra är för just ditt boende men utgå ifrån hur stor del av din bostad du hyr ut och jämför med vad du betalar för hela boendet. Tar du ut för mycket i hyra kan hyresgästen ansöka hos Hyresnämnden om att få sänkt hyra. Det vanliga är att hyresgästen betalar sin hyra för den kommande månaden i slutet av varje månad, det är också vanligt att hyresgästen får lämna en deposition vid inflyttningen.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare