Att tänka på inför bouppteckningsförrättning

Hej, Jag har en fråga angående en bouppteckning som jag och min halvsyster ska skriva på nu i helgen.

Jag tror vi kallas för bröstarvingar. Vi har samma pappa men olika mammor. Vår pappa (Lars) har gått bort och vi är fyra halvsyskon, med samma pappa.

Jag och min syster har inte haft kontakt med honom och aldrig levt med honom. Våra halvbröder har växt upp i hans familj och har samma pappa och mamma.

Nu är vi kallade till en bouppteckning hos våra halvbröder och jag har en fråga om det är någon särskild vi ska tänka på, frågor vi ska ställa? Jag vet inte om det finns något testamente skrivet ska man begära att få se det? Ska det alltid vara en förättare med?

Vår laglott som vi är berättigade till beräknas den på ev. banktillgångar som vår pappa hade när han dog som vi fyra ska dela på eller räknas vår laglott även på egendom?

Lawline svarar

Hej!

Den information som ska tas upp på en bouppteckningsförrättningen är allt det som ska finnas med i bouppteckningen. Således ska alla tillgångar och skulder redovisas, 20:4 ärvdabalken (ÄB), såväl som vilka som är arvingar, 20:3 ÄB. Om testamente finns ska det tas upp, 20:5 ÄB. Därför borde ni få se testamente om det finns ett sådant. Eventuella försäkringar med förmånstagare ska också redovisas, 20:5 ÄB, varför ni kan fråga om det finns sådana och i så fall vem som är förmånstagare och vilket beloppet är. När arvingarna är barn ska, om någon av er kräver det, eventuella förskott på arv redovisas, 20:5 ÄB, varför ni kan begära övriga syskon att redovisa för eventuella gåvor de fått av er pappa under hans livstid.

Bouppteckning förrättas av två förrättningsmän, 20:6 ÄB, varav minst en ska närvara vid förrättningen. Dessa kan vara vem som helst utom dödsbodelägare eller efterarvinge, varför det inte behöver vara en jurist eller liknande.

Om testamente inte finns ärver du och din bror 1/4 var av arvet, 2:1 ÄB. Om det finns ett testamente som säger annorlunda har ni ändå rätt till er laglott, vilket blir 1/8 av av arvet var för dig och din bror, 7:1 ÄB. Laglotten beräknas på den totala kvarlåtenskapen, dvs alla din pappas tillgångar efter att hans skulder dragits av, således inte bara banktillgångar. För att få ut er laglott måste du och din bror begära jämkning av testamentet inom 6 månader från att ni delgivits testamentet, 7:3 ÄB. Ni kan begära jämkning redan vid förrättningen. Ibland ombeds legala arvingar att godkänna testamente. Då är det viktigt att ni inte godkänner hela testamentet, utan godkänner det med undantag för er laglott.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare