Att ta pengar från dödsbo

Får min syster gå in och ta pengar i våran mammas låda för ett utlägg hon har gjort samma dag våran mamma gick bort?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din syster tog pengar ifrån er mammas låda efter att er mamma gått bort. Om jag missförstått din fråga är du varmt välkommen att återkomma, eftersom att huruvida er mamma fortfarande levde eller inte är relevant för svaret.

Dödsbo

I den stund er mamma gick bort omvandlas hennes tillgångar till ett dödsbo. Dödsboet har dödsbodelägare, du och din syster är dödsbodelägare i egenskap av arvingar, men det kan även finnas andra dödsbodelägare såsom en eventuell efterlevande make eller sambo. Ni som dödsbodelägare måste vara överens om ni vill använda er utav dödsboets tillgångar, även er mammas pengar (18 kap 1 § ärvdabalken).

Förskingring

Om din syster har tagit ut pengar ifrån er mammas låda utan att alla dödsbodelägarna är överens om det, och att detta är en åtgärd som din syster skulle kunna skjutit upp på tills att alla delägares samtycke har getts (18 kap 1 § ärvdabalken), kan hon ha gjort sig skyldig till förskingring (10 kap 1 § brottsbalken).

Svar

Nej, din syster får inte ta pengar ur din mammas låda om det är efter din mammas bortgång, eller om anledningen till att hon tog pengarna inte var av en sådan brådskande natur att det inte kunde uppskjutas.

Mina rekommendationer

Jag rekommenderar dig att prata med din syster, om hon gjort sig skyldig till förskingring är det inte säkert att hon vet om att hon har begått ett brott. Om ni som dödsbodelägare inte kan komma överens rekommenderar jag dig att begära en boutredningsman som då sköter dödsboet åt er (19 kap 1 § ärvdabalken). Om du vill läsa mer om vad en boutredningsman är och hur du går tillväga för att begära en sådan kan du läsa mer om det på Stockholm tingsrätts hemsida.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare