Att söka lagfart som ny fastighetsägare

Jag och min sambo har flyttat isär och ja bor kvar i fastigheten. Jag har köpt ut min sambos del. Vad krävs för papper för att jag ska stå som ensam ägare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När du har köpt en fastighet ska du ansöka om lagfart för att registreras som ägare. Ansökan om lagfart ska sökas inom tre månader efter att du köpt fastigheten. I detta fall, när du har köpt din sambos andel, ska du även skicka med köpehandlingen vid ansökan om lagfart.

Mer information om var du ska skicka din ansökan hittar du på lantmäteriets hemsida. www.lantmateriet.se

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare