Att skriva testamente åt någon annan och om den allmänna arvsordningen

Min föregående fråga blev missuppfattad. Jag har en svår sjukdom kommer att avlida,har en dotter som lider av svår psykisk sjukdom enda släktting hon har är morbröder. Hon kommer att ärva mig. Men frågan min är kan jag som mamma skriva ett testamente och få det godkänd som gäller hennes kvarlåtenskap efter hennes död? Eller är det hennes morbröder som enligt lag har rätt till hennes kvarlåtenskap om dom är vid liv?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Om vi börjar med första frågan så är det personligt att skriva ett testamente och den som är över 18 år eller i vissa fall över 16 år får upprätta ett testamente, detta står i första paragrafen i ärvdabalkens nionde kapitel, se https://lagen.nu/1958:637#K9P1S1.
Detta betyder att ingen annan får skriva ett testamente åt någon och därför kan du inte kunna skriva ett testamente om din dotters kvarlåtenskap och få detta godkänt.
Det enda du kan reglera i testamente är gällande den kvarlåtenskap som din dotter ärver dig, alltså det som gäller ditt eget arv. Det du kan göra då är att bestämma att denna egendom är enskild vilket betyder att den inte ska ingå i någon eventuell bodelning. Detta reglerar dock inte vad som händer med din dotters kvarlåtenskap när hon dör och det betyder även att du inte kan reglera detta i ett testamente.

Gällande andra frågan så avgör vem som ärver din dotter vem som är vid livet när hon avlider. Om hennes morbröder är de närmsta arvingar som lever kommer dessa ärva enligt tredje paragrafens andra stycke i andra kapitlet i ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637#K2P3S2. Däremot är morbröderna sist i arvsordningen, innan dem kommer barn, syskon, halvsyskon, barn till syskon, föräldrar och morföräldrar och farföräldrar till den avlidne vilket framkommer av andra kapitlet i ärvdabalken. Finns ingen av dessa vid livet när din dotter avlider så kommer som sagt morbröderna att ärva.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare