Att sälja under marknadsvärde till arvinge är förskott på arv

Hej!

Vi är fyra syskon som gemensamt kommit överens om att ett av syskonen skulle få köpa förälderns hus under marknadsvärdet. Värdet 900.000kr och köpeskillingen bestämdes till 600.000kr. Min fråga är: Kan vi på något sätt skriva en handling som reglerar mellanskillnaden som tex. "Förskott på arv" eller annat?

Med vänlig hälsning /Jenny

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Mellanskillnaden blir automatiskt att anse som ett förskott på arv eftersom att föräldern ger bort en summa pengar till en av sina arvingar. Detta regleras i ärvdabalken 6 kapitel 1 §.

Om ni inte vill att det ska vara så behöver föräldern skriva ett gåvobrev som stadgar att mellanskillnaden inte ska vara förskott på arv.

Hoppas att det gav svar på din fråga. Skriv gärna igen om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare