Att med samtycke av barn låta barnbarn ärva fastighet

Hej! Min mor är änka har 3 barn varav jag är ett av dessa. Äger fastighet värderad till ca 6 milj, värdeökningen under de är hon ägt fastigheten ca 3 milj. Ett av barnbarnen är intresserade av fastigheten. Har hon möjlighet juridiskt att ge barnbarnet fastigheten som gåva om det sker i samförstånd med hennes tre barn? Skattekonsekvenser?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid bouppteckningen kommer du och dina syskon betraktas som bröstarvingar. Det innebär att som barn till er moder är de närmsta arvtagarna. Ni kommer att ärva lika mycket var av den egendom som tillhörde er mamma enligt 2 kap 1 § ärvdabalken. För att undvika detta kan din moder upprätta ett testamente där det framgår att barnbarnet skall få fastigheten. Ett upprättande av testamente görs enligt 10 kap 1 § ärvdabalken. Trots detta har bröstarvingarna (dvs du och dina syskon) oberoende av testamente alltid rätt till laglotten, vilket utgör hälften av vad varje barn skulle ärvt om testamentet ej funnits enligt 7 kap 1 § ärvdabalken.

Beroende på hur moderns tillgångar delas upp finns risk för att ett av barnens laglott kommer at utgöras av en del i den fastighet som skulle tillkomma barnbarnet. Eftersom samtycke av alla barn finns kan den som eventuellt får en del av fastigheten som laglott ge bort denna till barnbarnet som en gåva.

Eftersom fastigheten förvärvas genom arv alternativt gåva gäller den skatterättsliga kontinuitetsprincipen som framgår av 44 kap 21 § inkomstskattelagen. Förvärvaren (barnbarnet) inträder i den tidigare ägarens skattemässiga situation och kommer inte behöva betala skatt förrän vidareförsäljning av fastigheten sker.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar. Om inte, eller om du har övriga funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare