Att låta fars sambo ärva lägenhet efter far

Hej! En undran. Min pappa (77år) äger en lägenhet som han och hans sambo bor i.Han hade den långt tidigare innan dom träffades. Nu är de så att han har cancer å är dålig. Vid ett eventuellt dödsfall så vill vi att sambon ska bo kvar tills att hon får en egen lägenhet. Nu undrar jag om hon kommer att ha rätt att ärva/ta över den? För pappa vill ju att vi ska ärva den. Men jag vet inte om dom har skrivit nåt om de. Min pappa har inte riktigt kraft å ork å ta tag i detta nu. Vad råder du oss att göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med kan jag nämna att lägenheten inte kan anses vara så kallad samboegendom som ska delas mellan samborna när förhållandet tar slut. Detta eftersom din far köpte lägenheten innan de träffades, den kan alltså inte vara ämnad för deras gemensamma bruk (se sambolagen 3 §). Det innebär att din fars sambo inte kan få lägenheten genom en bodelning vid din fars död.

Vi kan nedan utgå från två scenarier: 1) att din far kan få hjälp att skriva ett testamente. 2) att du ärver lägenheten.

1) Ett testamente antas utgöra testatorns vilja, det innebär att din far måste vara medveten om vad det är som skrivs i testamentet. Han måste alltså vilja införa ett villkor om att låta sambon överta lägenheten. Att din fars sambo ska få överta lägenheten till hon får en egen lägenhet framstår som ganska godtyckligt. Men det bör inte finnas något hinder för att ha ett sådant villkor i testamentet, så länge ni alla är överens om vad som var din fars vilja med villkoret. Ifall din far inte är i skick att skriva ett eget testamente kan han tillförordnas en god man som göra det åt honom (se föräldrabalken 11 kap).

2) Ett mer rimligt alternativ är emellertid att du får ärva lägenheten enligt ärvdabalkens regler. När du då blir ägare till lägenheten kan du hyra ut lägenheten till din fars sambo till hon får en egen lägenhet (med förutsättningen att din fars sambo inte av någon anledning skulle anses vara helt olämplig för att hyra av bostadsrättsföreningen och hyresnämnden).

Enligt mig framstår alternativ 2 som klart fördelaktigt. Där uppfylls det som verkar vara din fars verkliga vilja enligt det du skrivit. Dessutom är gränserna kring hur brett och obestämt ett testamentsvillkor kan utformas smått otydliga, därför är alternativ 2 det klart säkrare valet.

Hoppas detta hjälpte dig att få klarhet i din fråga.

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare