Att klandra ett testamente

Hur gör man när man vill klandra ett testamente pga att dom avlidna ej va i sitt sinnesfulla bruk? Min mans fasten och hennes make har gått bort och båda försäkrade min man att han va den enda arvtagaren och att dom hade ändrat sitt testamente så det fanns på papper. Nu när dom har gott bort så står det i deras testamente att all deras kvarlåtenskap ska gå till allmänna arvsfonden vilket dom aldrig skulle göra. Där av känner vi att dom ej va i sina sinnesfulla bruk när dom upprätthölls det sista testamentet. Vart ska vi vända oss? Jurist eller advokat?

Lawline svarar

Hej, tack för er fråga!

För att ett testamente ska vara giltigt krävs att det har upprättats skriftligen, undertecknats och bevittnats av två personer i samtidig närvaro. Ett testamente kan dock förklaras som ogiltigt. Exempelvis kan ett testamente förklaras som ogiltigt om det har upprättats under påverkan av en psykisk störning. En psykisk störning innefattar såväl permanenta som tillfälliga tillstånd och det täcker in både psykiska sjukdomar och mer tillfälliga tillstånd.

Det är endast den person som enligt lag har rätt till arv som kan klandra ett testamente. Det krävs därför att din man är den person som enligt lag har rätt till arv efter hans faster. Om din man är den första att ärva efter hans faster kan han väcka en klandertalan inom sex månader efter det att han fick ta del av testamentet.

Det är viktigt att komma ihåg att det är den person som väcker en klandertalan som har bevisbördan för sitt påstående. Om din man åberopar att hans faster inte var vid sitt sinnes fulla bruk måste han därför kunna bevisa detta. Om han inte kan bevisa detta, utan att det istället framgår att hans faster var fullt medveten om vad hon gjorde vid upprättandet av testamentet, kommer testamentet att vara giltigt.

Ni kan vända er till en jurist som kan hjälpa er med hur ni ska gå tillväga och bedöma er chanser.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare