Att göra om ens grannar matar katten och tar över den

Hej

Jag skickade denna fråga tidigare, men i bekräftelsen så var frågan blank - skriver därför den en gång till.

Vi har tidigare haft en katt som för drygt 2år sedan blev matad av 2st grannar. Detta började våren 2015. Katten har vi bara sett på håll, den har slutat komma hem till oss.

Vi har fler ggr nogsamt påpekat för båda grannarna att de måste sluta ge honom mat och avvisa katten med hjälp av vattenslang osv.

Grannarna har inte velat följa våra råd.

Nu har vi ett läge att ena grannen ringer och säger att katten behöver till veterinären. De har alltså mage att be om hjälp för den katt de har stulit från oss.

Vi har sedan 1,5år inte längre någon försäkring för katten då vi inte längre ser eller ger den mat. Ej heller sköter om den på något sätt.

Vad gäller nu?

Vem har ansvar för katten?

Hade djuret bott oss hos så är det ju självklart vår fråga, hur ställer vi oss nu?

Har ni några tips?

Det bästa vore om grannarna tog över ansvaret för katten de ändå har tagit över, hur får man de att förstå detta?

Gärna med några råd, det skulle uppskattas.

Tack

Med vänlig hälsning, Martina & Christian Ruhdensjö Borås

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Detta är nog inte en jättevanlig situation och vad ni kan göra för att lösa den är nog inte så mycket en juridisk fråga egentligen, det är snarare en samvetsfråga. Men jag ska reda ut juridiken kring det så får ni sedan avgöra själv vad ni vill göra.

Bara för att katten inte längre är hos er gör den inte att ni inte längre är ägare. Då husdjur i lagens mening räknas som vilken egendom som helst så är det ni som äger den och har gjort det under all tid den varit borta. Den är egentligen då ert ansvar att ta hand om, om ni har möjlighet att få tag i den då det annars finns en risk att ni begår djurplågeri. Det kan såklart inte bli ni som begår djurplågeri om er granne skulle stänga in er katt men då er granne nu säger att er katt kan fara illa och ni bör göra något åt det så har ni ingen juridisk ursäkt.

Jag vill bara påpeka att en domstol skulle kunna komma fram till en annan bedömning då ni faktiskt inte haft uppsåt, jag tror inte på något sätt att ni skulle bli åtalade för djurplågeri, men katten är er och är således ert ansvar.

Era möjligheter

Ni har några stycken möjligheter.

En av dem är att ta katten, betala för operationen, hålla den inne hos er ett tag och försöka ”vinna” tillbaka den med risk för att den går tillbaka till grannarna sen.

Ett annat sätt att lösa det på är att säga till grannen som ringer och medge att det är er katt men säga att ni inte kommer betala för någon operation utan att ni kommer avliva den då ni inte tycker att det är er katt fast än det egentligen är det. I samband med detta kan ni erbjuda er granne att köpa katten av er, då den juridiskt sett skulle bli deras ansvar och då måste de sköta om den.

En möjlighet ni har är att inte göra någonting alls, att bara ignorera grannen. Detta avråder jag er att göra. Det skulle troligtvis bara försämra ert förhållande med grannarna och det finns en risk att de inte heller tar hand om katten längre så att den faktiskt far illa.

Mitt förslag är egentligen det andra vilket ni själva verkar vara delvis inställd på, att ni försöker sälja/ge bort katten till grannen. Vill inte de ha den får ni be om att få den för att avliva den. Då tar ni ansvar för er katt och ger även grannen en möjlighet att påverka situationen. Det är ett bra tillfälle att prata om vad som hänt i god ton då ni faktiskt vill att grannen ska få behålla katten men ändå känner er besvikna på att de ”tagit över” den.

Detta är som sagt mer en moralisk fråga än en juridisk, jag har försökt att hålla mig till juridiken men även gett min åsikt på ämnet. Jag hoppas även att ni förstår att en domstol eller djurskyddsmyndigheten skulle kunna se annorlunda på den här frågan än vad jag gör.

Jag hoppas ändock ni fått svar på er fråga, kvarstår några funderingar lämna en kommentar på Lawlines sida så svarar jag på den så fort jag kan.

Emil Danielsson NykänenRådgivare