Att göra egendom enskild

Har en åldrig far och när han avlider kommer jag att få del av en större summa pengar. Kan jag som singel, ev sambo, ensam skriva att det jag ärver efter honom och ev avkastning därav ska vara enskild egendom och tillfalla mina barn och även vara deras enskilda egendom om jag avlider. Dvs att en framtida sambo/make inte kommer få ta del av arvet, varken genom bodelning eller giftorätt. Bestämmer jag, även om jag är sambo, ensam om att detta ska vara enskild egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag tolkat din fråga har inte din far i testamente angivit att det du ärver ska vara enskild egendom. Du har rätt att skriva ett testamente där du anger att det dina barn ärver av dig ska vara enskild egendom och i så fall kommer det inte att ingå i en bodelning om dina barn skiljer sig, dvs det skulle inte utgöra giftorättsgods.

Du kan inte på egen hand göra egendomen du ärver till att bli enskild i ett parförhållande, utan det måste ske i samförstånd.

Om du är sambo och ni skulle separera skulle det ske en bodelning där samboegendom ingår. Samboegendom utgörs av den gemensamma bostaden och bohag man förvärvat i samboförhållandet, så troligen skulle inte pengarna ingå i en bodelning med en potentiell sambo. Då en sambo inte har arvsrätt skulle hen inte heller kunna få del av pengarna på det viset. Om ni köper möbler, hus och så vidare där du betalar med pengarna du ärvt skulle dessa bli samboegendom och ingå i en bodelning. Så om du vill vara på den säkra sidan kan du dock skriva ett samboavtal där man kan avtala om att saker och ting inte ska ingå i en bodelning.

Om du gifter dig kommer all din egendom, inklusive arvet från din far att bli giftorättsgods. Du kan inte själv bestämma att viss egendom ska vara enskild utan måste i så fall skriva ett äktenskapsförord tillsammans med din make. I ett äktenskapsförord kan ni bestämma helt vilken egendom som ska vara enskild och detta kan också ändras under äktenskapets gång om så önskas.

Du kan fråga din far om han kan skriva ett testamente där ditt arv blir enskild egendom, vilket hade löst äktenskaps-, och sambofrågan. Dock skulle du fortfarande bli tvungen att skriva ett testamente där egendomen blir enskild i nästa led, alltså när dina barn ärver dig.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Matilda HellströmRådgivare