Att göra arv till enskild egendom

Våra barn ärver oss och vi vill ha det som enskild egendom. Vi vill också vid våra barns frånfälle att våra barnbarn får vårt arv som enskild egendom. Hur skriver vi till det i testamentet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga på så vis att ni vill att ert arv ska bli till enskild egendom för ert barn/barnbarn. Detta är självklart möjligt och det som krävs är att ni i ert testamente uttryckligen skriver att egendomen ska vara barnets enskilda egendom. Då tillhör egendomen endast ert barn och kan således inte blir aktuellt för bodelningen vid ev. skilsmässa.

Om ni vill att även era barnbarn ska ärva det som enskild egendom, är det viktigt att ert barn i sin tur skriver detta i sitt testamente. Det räcker således inte med att endast ni anger att det ska vara enskild egendom, för att täcka för era barnbarn, utan detta måste även ert barn göra i ett eget testamente.

Anledningen för detta är att man inte kan råda över någon annans egendom (ert barns) samt att om ert barn avlider efter att hen fått arvet av er, så kommer ert barns make/maka att ärva allt, inklusive den enskilda egendomen. Jag råder därför både er samt ert barn att skriva ett testamente där ni anger att ert arv ska vara enskild egendom.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga!

Vänlig hälsning,

Ellinor BookRådgivare