Att gifta sig under skuldsanering

Min sambo har en pågående skuldsanering, som är klar om fyra år.

Vi har varit sambo från första början, redan vid ansökan av skuldsaneringen, så allt i utredning är jag redan involverad och medräknad i.

Om vi nu gärna vill gifta oss.

Blir det någon skillnad i skuldsaneringen?

Påverkas jag på något vis annorlunda ekonomiskt än det som redan är?

Jag önskar få veta konkret om vi kan gifta oss idag under pågående sanering, att ekonomin inte påverkas överhuvudtaget.

Eller ska vi vänta till saneringen är klar (om fyra år).

Mvh Jessica

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den ekonomiska situation ni har som sambos kommer inte förändras av att ni gifter er. Däremot sker en del förändringar om man går från särbo till sambo eller gift eftersom det förändrar storleken på de tillgångar som finns, men eftersom ni redan är sambo bör inte situationen förändras. I Sverige står dessutom var och en för sina egna skulder, du kommer därför inte att bli betalningsansvarig för din sambos skulder.

Som sambo eller gift med någon som är skuldsatt finns det alltid en risk för att Kronofogden beslutar om utmätning av din sambos egendom. De kommer i detta fall att utgå från att all egendom som finns i ert gemensamma hem tillhör din sambo , såvida inte ni kan bevisa att den är samägd eller ägs av dig enligt 4 kap. 19 § Utsökningsbalken (UB). För att skydda dina tillgångar är det därför bra att spara kvitton och andra handlingar som kan visa att det är dina tillgångar.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare