Att genom testamente ärva egendom med fri förfoganderätt

Fråga gällande efterarv efter vår far. Vi är fem syskon efter hans tidigare äktenskap och är således särkullsbarn. Hans sista maka har inga egna barn, de har heller inga gemensamma barn.

Det finns ett inbördes testamente från 1982 som är undertecknat av honom och hans sista maka, således ej vår mor. Det säger: "Den av oss som överlever den andre skall med fri förfoganderätt erhålla all den först avlidnes kvarlåtenskap." samt "Efter bådas vårt frånfälle skall hela vår kvarlåtenskap fördelas mellan NNs (vår far) fem barn i dennes första äktenskap med en femtedel vardera".

Nu har hans maka avlidit och då visar det sig att det finns ett senare testamente skrivit efter vår fars död: "Med upphävande av mina samtliga förordnanden förordnar jag att kvarlåtenskapen efter mig skall fördelas enligt följande: Min bror NN skall erhålla hälften av kvarlåtenskapen och hans sambo NN skall erhålla den andra hälften av kvarlåtenskapen."

Frågan är om hon kan häva det första testamentet och testamentera bort enligt ovan.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När en person avlider ska arvet fördelas utifrån den legala arvsordningen. Den legala arvsordningen gäller dock inte om det finns ett giltigt testamente. För att ett testamente ska vara giltigt krävs att det har upprättats skriftligen, undertecknats och bevittnats av två personer i samtidig närvaro. Även om det finns ett giltigt testamente så har särkullbarn alltid rätt att få ut sin del av arvet direkt, vilket är hälften av kvarlåtenskapen. Det krävs dock att man som särkullbarn åberopar detta.

Det testamente som upprättades 1982 gav er fars fru rätt att ärva all kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Om jag förstår er rätt så ärvde er fars fru all kvarlåtenskap vid denna tidpunkt och ni som särkullbarn valde inte att begära ut er laglott. Detta innebär att ni som särkullbarn istället kommer att få ta del av arvet när er fars fru har avlidit, vilket nu är fallet.

Att ärva något med fri förfoganderätt innebär att personen inte, genom exempelvis ett nytt testamente, kan testamentera bort egendomen. Det testamente som er fars fru upprättade vid det senare tillfället är därför inte giltigt utan ni har rätt att få ut er del av arvet.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare