Att försvara en mångmiljon-idé

Har en Tv-idé som jag tror kan generera miljoner. Hur gör jag för att försvara den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

En utgångspunkt inom det immaterialrättsliga området är att idéer som sådana inte går att skydda. Det står alltså vem som helst fritt att kopiera och inspireras av din idé till tv-program.

Det du däremot kan göra är att skydda ett kännetecken, som kopplas till tv-programmet, genom varumärkesskydd. Varumärkesrätten regleras genom varumärkeslagen (2010:1877) som du hittar här. Som varumärke räknas tecken som kan återges grafiskt, särskilt ord, inbegripet personnamn, samt figurer, bokstäver, siffror och formen eller utstyrseln på en vara eller dess förpackning, förutsatt att tecknen har s.k. särskiljningsförmåga. Ett märke har särskiljningsförmåga om det kan skilja varor eller tjänster som tillhandahålls i en näringsverksamhet från dem som tillhandahålls i en annan (se 1 kap. 4-5 § § varumärkeslagen).

Varumärken måste registreras, vilket du gör hos Patent- och registreringsverket. Myndigheten kommer då att (mot en avgift) registrera ditt varumärke, som då kommer vara gällande inom Sverige. Om du tycker att det är relevant kan du även ansöka om varumärkesskydd hos OHIM, som ger dig varumärkesskydd inom EU.

Jag rekommenderar alltså att du skapar ett kännetecken för din tv-show, bl.a. genom en logga och unikt namn, och registrerar det som ett varumärke. Om du lyckas med din idé kommer i vart fall ditt varumärke vara skyddat - vilket är det som allmänheten kommer att associera med din tv-show.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare