FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/01/2018

Att förhindra en straffrättslig process

Kan jag avstyra en rättegång? Min exman anklagas för misshandel och jag vill avstyra rättegången.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Om din exman är anklagad för misshandel handlar det om ett brott enligt brottsbalken. Även om du är målsägande i fallet är det alltså en åklagare, som representerar staten, som för talan om misshandel mot honom. Det innebär att processen är en sak mellan staten och din exman, där du alltså inte kan förhindra den på något sätt. Det du som målsägande däremot kan göra är att dra tillbaka ditt eventuella skadeståndskrav mot din exman. Du kan även vägra att vittna mot honom, ifall ditt vittnesmål är avgörande för bevisningen.

Något tydligt svar kan jag dessvärre inte ge, utöver att du inte har möjlighet att stoppa rättegången. Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare