Att förhindra en stöld

Hej Nordia!

Jag skulle vilja få klargjort om vad som gäller då t.ex. en gärningsman blir skadad vid stöldförsök. Vi kan ta ett exempel som är väldigt vanligt, säg att jag äger en grävmaskin och på den här grävmaskinen sitter väldigt dyra och för tjuvar väldigt attraktiva belysningslyktor. Ifall jag då skulle försvåra en eventuell stöld genom att montera dolda rakblad mellan skruv och mutter så att en tjuv skulle skära sig på fingrarna vid en eventuell stöldförsök, skulle då den som monterat detta kunna bli skyldig för t.ex. uppsåt till kroppskada?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Om en gärningsman blir skadad under ett stöldförsök och vad som gäller i den situationen skiljer sig från situation till situation. Varje människa skall ha rätt att skydda sig själv till sin person men också egendom är ett av rättsordningen skyddat intresse.

Tar vi ditt exempel skall här uppmärksammas den risk som en potentiell tjuv kan komma att utsättas för i en sådan situation. Agerandet som du nämnt skulle vid första anblick kunna anses utgöra en eventuell misshandel eller vållande till kroppsskada, som du hittar i 3 kap. brottsbalken https://lagen.nu/1962:700. Vad som gäller för dessa brott är följande.

För att förfarandet skall vara att anse som misshandel 3 kap 5§ brottsbalken måste du ha för uppsåt att skada denna person. Om ditt uppsåt är att skada förövaren handlar det här om misshandel, troligtvis en ringa sådan. Också ett så kallat likgiltighets uppsåt är straffbart när det gäller misshandel vilket innebär att om du misstänker att en förövare skulle komma till skada i detta fall så kan det innebära att du gör dig skyldig till misshandel (troligtvis ringa).

Om misshandel mot förmodan inte är aktuellt i nuvarande situation kan också vållande till kroppsskada 3 kap 8§ brottsbalken uppmärksammas. För att detta skall bli gällande mot dig måste personen utsatts för en kroppsskada som inte är ringa. Sist gällande skulle kunna vara framkallande av fara för annan enligt 3 kap 9§ brottsbalken. Här måste det dock föreligga en konkret fara för allvarlig skada hos den utsatte. Är det vanligt att människor stjäl sådana belysningslyktor och det samma dag du sätter på rakbladen (eller inom kort) var någon som var där och "pillade" kan en konkret fara kanske anses föreligga. Men att någon skulle få en allvarlig kroppsskada av att komma åt ett rakblad med fingrarna är långsökt. Ansvar för vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan är troligtvis icke sannolikt.

Var uppmärksam dock vad gäller risken för anklagelse av ringa misshandel!

Med vänliga hälsningar,

Malin AndreassonRådgivare