FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/10/2017

Att bli utköpt ur en fastighet

Jag och min exsambo äger en fastighet tillsamens 50/50. Vi har haft en överenskommelse om att sälja fastigheten under 2018 och flytta till varsitt nytt boende. Men nu vill min exsambo köpa ut mig ur fastigheten och bo kvar. Jag har själv inte ekonomiska förutsättningar för att göra detta (köpa ut hen). Detta väcker frågor. Kan jag motsätta mig att bli utköpt? Jag är beroende av att få ut absolut bästa pris för att kunna förvärva ett nytt boende, kan jag kräva en viss prisnivå om hen får köpa ut mig? Eller kan jag kräva att fastigheten säljs på öppen marknad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som sker om du blir utköpt är egentligen att du säljer din del av fastigheten till din exsambo. Det innebär att det är upp till dig att välja vilket pris du kan tänka dig att bli utköpt för, och att detta sker på dina villkor. Det mest rättvisa sättet att lösa detta på är att boka tid för värdering med 3-4 olika mäklare, och välja medianvärdet. Sedan delar ni detta på två, och så får din exsambo erlägga det belopp som motsvarar din del i fastigheten. Du kan även kräva att fastigheten säljs på öppen marknad, men då tillkommer mäklarkostnader.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare