Att ändra folkbokföringsort

Hej! Jag har en väninna som bor på annan ort än sin mamma.. Kan hon skriva sig hos henne?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Lagen som reglerar ditt ärende heter Folkbokföringslagen och du hittar den HÄR.

Det följer av 6 § att din väninna ska vara folkbokförd där hon bor. Hon anses bo där hon tillbringar sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) enligt 7 §.

Om din väninna endast temporärt bor på annan ort än sin mamma kan hon anses bo hos sin mamma enligt 8 § och kan således skriva sig hos sin mamma.

Folkbokföringen är viktig för att avgöra i vilken kommun din väninna ska betala skatt, avgöra rätt till bidrag och andra förmåner samt var hon får rösta.

Rätt adress i folkbokföringen innebär också att hon får posten till sin bostadsadress och att myndigheter och andra viktiga aktörer i samhället har hennes riktiga adress. Du kan läsa mer på skatteverkets hemsida som du hittar HÄR.

Om din väninna inte bor hos sin mamma bör hon inte folkbokföra sig där. Att lämna felaktiga uppgifter i folkbokföringsärenden kan vara straffbart enligt förarbeten till lagen (Prop 1990/91:153 s. 107). Att göra en felaktig folkbokföring kan därför komma att anses som osant intygande, vilket är ett brott enligt 15 kap. 11 § Brottsbalken.

Om din väninna vill ändra sin folkbokföringsort finns HÄR en länk till skatteverkets tjänst ”Flyttanmälan”.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta Lawline igen om du har fler frågor.

Joakim WahlgrenRådgivare