FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/09/2017

Att adoptera sin sambos barn

Om jag som man adopterar min kvinnliga sambos vuxna son med sonens skriftliga godkännande, blir jag då ensam förälder eller fortsätter min sambo att vara mamma?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det är endast gifta som kan adoptera gemensamt enligt 4 kap. 4 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K4P4S1). Eftersom det bara är gifta som kan adoptera gemensamt blir konsekvensen att en ogift person som adopterar någon som huvudregel blir ensam förälder. Om du adopterar din sambos son kommer du då att bli ensam förälder och din sambos biologiska föräldraskap kommer bli utsläckt.

Enligt en statlig utredning från 2009 har det föreslagits att även en sambo kan adoptera den andra sambons barn. Denna utredning har dock inte lett till någon förändrad lagstiftning.

Svaret på din fråga blir då sammanfattningsvis att eftersom sambos inte gemensamt kan adoptera blir konsekvensen att du blir ensam förälder om en adoption sker av den vuxna sonen. För att undvika detta kan man ingå äktenskap och således vara gifta med varandra vid en adoptionsansökan.

Länk till den statliga utredningen:

Modernare adoptionsregler (s. 109- angående sambor och adoption)

Med vänliga hälsningar,

Anton MagnussonRådgivare