FrågaFAMILJERÄTTAdoption17/02/2018

Att adoptera en vuxen person

Adoption av vuxen asylsökande?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du vill läsa mer om reglerna kring adoption så hittar du dessa i föräldrabalkens fjärde kapitel. I mitt svar så utgår jag ifrån att du är ogift, men om du inte vore det är huvudregeln att makarna adopterar gemensamt (4 kapitlet 4 § föräldrabalken).

Att adoptera en vuxen person är generellt sätt svårare än att adoptera ett barn. Detta har att göra med att adoptionstillstånd endast får ges om det är till fördel för barnet samt att något av de tre följande omständigheterna ska vara uppfyllda:

Sökanden har uppfostrat barnet vill uppfostra barnet att det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoption.

(4 kapitlet 6 § 1 stycket föräldrabalken).

När det kommer till att adoptera en vuxen person är det därmed troligt att det är den första alternativt sista omständigheten som aktualiseras, och i de fall där sökanden inte har uppfostrat barnet krävs det därmed en särskild anledning. Förhållandet mellan personerna ska vara av väsentligen samma innehåll som det råder mellan föräldrar och barn (NJA 1986 s 604). Vuxenadoption kan medges om sökanden exempelvis bistått ekonomiskt till barnet och att de har haft en nära relation under flera års tid (NJA 1989 s 67).

Svar

För att få adoptera en vuxen bör du ha en likvärdig relation som förälder och barn. Det framgår inte av uppgifterna om den potentiella sökanden har uppfostrat barnet eller inte, men om så är fallet är det troligare att domstolen skulle bedöma det som en likvärdig relation än om den potentiella sökanden inte gjort detta.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare