Åtgärder vid utebliven betalning vid konsultuppdrag

Hej, Jag skrev en text till en ansökan i våras. Det sökande företaget var ett norskt företag och det gällde "Horisont 2020 - EU:s nya ramprogram för forskning och innovation". Jag skrev texten åt ett svenskt företag som var projektpartner eller medsökande och jag gjorde det på konsultbasis. Ansökan beviljades. Det totala beloppet för hela projektet var på ca: 34 MSEK och det företag jag skrev ansökan åt tilldelades drygt 3 MSEK i projektbudget. Det företaget som jag skrev ansökan åt vägrar nu att betala för den tid jag la ned på att skriva ansökan. Vad har jag för möjligheter att hävda upphovsrätt eller annat för att 1. tvinga företaget att betala för mitt berättigade konsultarvode 2. tvinga företaget att betala skadestånd för "brott mot upphovsrätten" eller liknande om du kvitterar ut bidrag som dom aldrig skulle fått - om inte jag skrivit ansökan.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nu har jag ju ingen bakgrundsinformation om hur ert avtal ser ut och varför företaget inte vill betala dig men som utgångspunkt gäller att du naturligtvis ska ha betalt för det jobb du har utfört i enlighet med konsultavtalet. Avtalet behöver inte vara skriftligt utan kan vara muntligt eller till och med underförstått. Om ni inte avtalat något specifikt om ersättningen så har du rätt till ”skälig ersättning”. Vad som är skäligt får bedömas i det enskilda fallet med utgångspunkt i tjänstens art och beskaffenhet, marknadspris för liknande tjänster och omständigheterna i övrigt (jfr Köplagen 45§). Något upphovsrättsbrott kan dock inte föreligga eftersom företaget använde ansökan med ditt tillstånd.

För att tvinga någon att betala kan du antingen anlita ett inkassobolag, ansöka om betalningsföreläggande från kronofogdemyndigheten eller stämma företaget i domstol.

Kronofogdemyndighetens hemsida hittar du här https://www.kronofogden.se/Fabetalt.html.

Domstolsverkets hemsida hittar du här http://www.domstol.se/Tvist/.

Du är varmt välkommen att kontakta någon av våra samarbetspartners om du behöver mer hjälp. Lycka till!

Med vänlig hälsning

Pierre OlssonRådgivare