Åtgärder vid störning i bostadsrättsförening

Hur ska jag förhålla mig:

Om jag är i en intressekonflikt med:

Min förening

Min bostadsrätt

När det gäller störning, Hur ska jag göra då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Störningar i bostadsrätt regleras i 7 kap. 9 § bostadsrättslagen (1991:614), vari stadgas att en bostadsrättshavare ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämrar deras bostadsmiljö på så sätt som skäligen inte bör tålas. Är det fråga om störning kontaktar föreningen socialnämnden (7 kap. 9 § 2 st. 2 p. bostadsrättslagen) samtidigt som bostadsrättshavaren får en tillsägelse om att störningarna omedelbart ska upphöra.

Sammanfattningsvis måste en förening agera. Du får alltså avvakta tills du hör från föreningen eller socialnämnden. Alternativt kontaktar du föreningen eller socialnämnden i din kommun för att höra huruvida det gått vidare i ärendet.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare