Åtgärder vid anklagelse om brott mot familjemedlem

Hej, jag är i en vårdnadstvist, vi har varit uppe i rätten vid ett tillfälle och ska dit igen snart. Vi gick även på samarbetssamtal hos familjerätten, och andra gången vi är där. Så anklagar mitt ex mig att jag har 2 st anmälningar på mig från mitt ex, angående att det skulle va kvinnokräkning / kvinnofridskränkning. Jag berättade detta för min advokat och hon tycker inte att jag ska göra en anmälan för att det kan komma till min nackdel när vi ska upp igen till rätten. Men alla jag har pratat med tycker jag ska göra en anmälan, då det är förtal som hon har gjort. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej! Som du vet är det rätten som avgör vårdnadstvisten, och rätten måste utgå från vad som är bevisat i målet. Om ditt ex kan visa att att du har begått (grov) kvinnofridskränkning (ett allvarligt brott bestående av upprepade kränkningar som kan ge upp till sex års fängelse, se 4 kap. 4 a § 2 st.

brottsbalken (1962:700), BrB), så är det något som kan göra att du mister vårdnaden. Rätten ska nämligen besluta utifrån barnets bästa, och vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska det fästas avseende särskilt vid risken för att någon i familjen utsätts för övergrepp, se 6 kap. 2 § föräldrabalken (1949:381).

Om å andra sidan du i målet kan visa att hon har begått förtal, är detta givetvis till hennes nackdel. Detta brott, angivet i 5 kap. 1-2 §§ BrB, är dock inte alls lika allvarligt (oftast kan det endast ge böter). Bevisbördan för att du skulle ha gjort detta ligger på ditt ex, och det faktum att någon har fått två anmälningar innebär inte att något är bevisat; anmälningar kan man ju nämligen göra mot vem som helst om vad som helst, utan att det behöver ligga någon sanning i dem.

Du har all rätt att göra en anmälan för förtal, men dels måste du fundera på vad du vill uppnå med detta och om det är värt det, dels ligger bevisbördan för att hon har förtalat dig i det läget på dig. Min uppfattning är att det inte finns anledning för dig att ta upp saken, då det är ditt ex som har bevisbördan. Om däremot ditt ex tar upp saken och börjar konkretisera, berätta om speciella händelseförlopp och tillfällen, kan det bli aktuellt att förebringa motbevisning.

Lars BålmanRådgivare