FrågaAVTALSRÄTTGåva19/09/2016

Återtagande av fullbordad gåva

https://lagen.nu/1936:83#P1S1För cirka 2 år sedan flyttade min storebror utomlands med sin tjej och han gav mig sin stationära dator som en gåva, i 2 år har jag använt datorn men nu efter lite gräl så hotar han att ta tillbaka datorn. Vid flera tillfällen har han sagt att det var en gåva, får han ta tillbaka den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En gåva som gäller lösöre, vilket en dator är, fullbordas när det utfästa kommer i mottagarens besittning vilket framgår av 2§ GåvoL. Inom avtalsrätten är en viktig allmän princip att avtal ska hållas, ett avtal om gåva kan inte återkallas ensidigt.

Sedan en gåva som består av lös egendom är fullbordad kan den inte återkallas. En fullbordad gåva kan däremot ogiltigförklaras, precis som vilket avtal som helst. Reglerna om avtals ogiltighet vid svek, tvång, ocker m.m. i 28 – 33 §§ avtalslagen (se här) gäller också gåvor. Dessa tillämpas dock normalt sett ytterst sällan.

Din bror kan alltså inte ta tillbaka datorn eftersom gåvan fullbordades då du fick den i din besittning.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars tveka inte att höra av dig igen!

Sara AspelinRådgivare