FrågaAVTALSRÄTTGåva22/07/2015

Återta gåva

Hej min flickvän och jag har gått isär och då säger hon att hon vill ha tillbaka sånt som hon har köpt till mig under tiden vi levde ihop tex förlovningsring,armband,rak prylar och då har jag sagt till henne att man kan inte kräva tillbaka gåvor som hon har gett mig men nu säger hon att det inte var gåvor i efterhand att det är hon som bestämmer vad som är gåvor eller inte och får hon inte tillbaka sakerna så ska hon göra en anmälan för hon säger att det är saker som hon har betalat för så då har hon rätt att kräva tillbaka det. Och då undrar jag hur det ligger till med saker hon har köpt till mig?? För jag har ju tagit det som gåvor och inget som jag ska betala för eller ge tillbaka. Men är det så att hon har rätt att få tillbaka sakerna så ska hon givetvis få det.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline,

En gåva är en benefik rättshandling där egendom byter ägare utan att motprestation krävs. Gåvor fullbordas när gåvans besittning övergår från givaren till gåvotagaren (Se Gåvolagens 2 § här). När gåvan fullbordas övergår även äganderätten till egendomen.

I och med att flickvännen gav dig gåvorna och dessas fysiska besittning övergick från henne till dig, övergick också ägande- och bestämmanderätten till egendomen. Det är således du som bestämmer över egendomen och din flickvän har därmed ingen rätt att kräva dessa åter.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Lawline RådgivareRådgivare