FrågaARBETSRÄTTA-kassan 08/03/2017

Återkrav - felaktigt utbetald A-kassa

Har fått ett brev ang fel utbetald a-kassa . Detta har då framkommit i brevet, att jag förstår att jag har skrivit in fel . Men detta pga av felaktig information ifrån a-kassan ifrån början ! Har fått till mej via telefonsamtal med anställd på a-kassan , att : " vid timanställning utan schemaläggning , skall sammanställning av arbetstimmarna överensstämma med arbetstimmarna den aktuella månaden" . Har då skrivit in timmarna ihop under veckorna , så att timmarna stämmer! Detta har då medfört att jag har skrivit in fel , pga information ifrån en av deras anställd och har då nu efteråt förstått att det är fel , men gjorde inte det innan då jag stämplade ? Hur kan jag argumentera om detta ? Tacksam för svar !

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt har du varit i kontakt med en informatör på A-kassan som informerat dig om hur du ska deklarerat dina arbetade timmar, denna information har varit felaktig vilket resulterat i ett återkrav.

Jag misstänker att det handlar om att du överskridit dina deltidsdagar genom att fylla i kassakorten felaktigt och på den grunden fått ett återkrav.

Du bör begära en omprövning av återkravet. I din omprövningsbegäran rekommenderar jag att du anger att du varit i kontakt med arbetslöshetskassan och grundat ditt agerande på instruktioner från handläggare/informatör samt tillförlitat dig på att den informationen varit korrekt, samt att det i ett sådant läge är oskäligt att kräva tillbaka ersättning.

Har du mail-konversationer eller annan bevisning som styrker din kontakt föreslår jag att du även bifogar dessa.

Skulle A-kassan ändå avslå din omprövning har du möjlighet att vända dig till förvaltningsrätten och få saken rättsligt prövad.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare