FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/01/2018

Återkallelse av körkort vid drograttfylleri

Hej blev stoppad av polis och lämnade urin och blod prov en liten mängd thc kan förekomma hur länge kan körkort bli indraget eller kan man bara betala böter

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kan inte svara på hur just ditt fall kommer att bedömas utifrån de förutsättningarna du har gett mig. Det jag kan göra är att berätta vad som skulle kunna ske när TCH kan förekomma i tester. Mitt svar ska därmed tolkas som en prognos, snarare än vad som faktiskt kommer att ske.

Återkallelse av körkort

Körkort ska bland annat återkallas när föraren har gjort sig skyldig till något utav brotten rattfylleri eller grov rattfylleri (5 kapitlet 3 § 1 punkten b och c).

Drograttfylleri

Rattfylleri inkluderar även berusning av droger (4 § 2 stycket i lag om straff för vissa trafikbrott). Det måste dock vara narkotikaklassat preparat (8 § narkotikastrafflag). Eftersom THC uppfyller narkotikaklassningen skulle det kunna vara så att dina testresultat bedöms uppfylla kravet för drograttfylleri (förordning om kontroll av narkotika).

Nytt körkort

Innan du får ett nytt körkort finns en så kallad spärrtid, vilket är den period du måste vänta innan du kan få ett nytt körkort. Eftersom du anger att du kan ha en liten mängd av THC i blodet utgår jag ifrån att det kan röra sig om rattfylleri, snarare än grovt rattfylleri. Vid rattfylleri skulle denna spärrtid som mest kunna vara 12 månader. Du får dock ansöka om ett nytt körkortstillstånd redan efter 6 månader. Mer om hur du går tillväga kan du läsa om på Transportstyrelsen.

Svar

Om THC har förekommit i ditt blod är det sannolikt att du kommer att få ditt körkort indraget i upp till 12 månader med anledning av drograttfylleri. Du kommer därför troligtvis inte enbart kunna betala böter.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på dina frågor, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare