Återkallelse av körkort på grund av ej inlämnat läkarintyg

mitt körkort blev återkallad bara för att jag icke kom in med läkarintyg i rätt tid(har sockersjuka som det är kontroll på).Det hör till saken att i denna period så låg jag i skilsmässa +att jag flyttade till norge så posten kom icke fram hit hela tiden och det kom inget brev från transportstytelsen till mig om att dom skulle dra in körkortet utan endaste brev som jag fick var att körkortet hade dragits in och då jag kör lastbil till vardags så förlorade jag jobbet och blev sjukskriven då jag blev sjuk av ett sådant besked så jag undrar om man kan få tillbaka körkortet igen eller om det är borta för alltid.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När en återkallelse beror på att du inte har lämnat in ett läkarintyg trots att Transportstyrelsen har krävt detta bestäms ingen spärrtid, dvs. tiden för hur länge körkortet är indraget. För att få ett nytt körkort måste du ansöka om ett körkortstillstånd hos Transportstyrelsen. Du får då en särskild ansökningsblankett (grundhandling) som du ska skicka till Transportstyrelsen som utfärdar ett nytt körkort. För att ett körkort ska få utfärdas krävs emellertid att du är permanent bosatt i Sverige.

Du kan även överklaga Transpoststyrelsens beslut till allmän förvaltningsdomstol, se 8 kap. 1 § 1 st. 1 p. Körkortslagen https://lagen.nu/1998:488 och 22 § förvaltningslagen https://lagen.nu/1986:223 . Överklagandet ska vara skriftligt och ange det överklagade beslut som det berör. Överklagandet inges till Transportstyrelsen, som sedan skickar det vidare till allmän förvaltningsrätt för prövning. Tänk på att ett överklagande måste ha inkommit till Transportstyrelsen senast inom tre veckor efter beslutet om återkallande av körkortet.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare