Återkallelse av felaktigt anbud

Om ett företag har skrivit fel pris, säg 4300 kr istället för 4500 kr, på en vara i en offert men ser detta efter att man har fått en ren accept från kund, har företaget någon juridisk rätt att ändra priset till det som skulle vara?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Återkallelse av anbud regleras först och främst i 7§ Avtalslagen, här stadgas att man kan återkalla ett anbud om mottagaren inte hunnit ta del av anbudet eller om återkallelsen sker samtidigt som mottagaren tar del av anbudet. I ditt fall har kunden redan tagit del av anbudet och därmed finns det ingen möjlighet att återkalla anbudet med stöd av 7§ Avtalslagen.

När det som i ditt fall rör sig om en felskrivning/förklaringsmisstag finns det dock en annan möjlighet att ej bli bunden av sitt anbud. I 32§ Avtalslagen stadgas att om anbudet p.g.a. felskrivning eller annat misstag fått annat innehåll än det man egentligen åsyftat och mottagaren insåg eller borde ha insett misstaget blir man som anbudsgivare ej bunden av sitt anbud. I ditt fall rör det sig dock om en så pass liten skillnad att det förmodligen ej går att hävda att mottagaren insett eller borde ha insett misstaget. Därmed går det med största sannolikhet inte att ändra priset på denna grund heller.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att företaget inte verkar ha någon juridisk rätt att ändra priset till det som det skulle vara.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

MVH

Gustav WahlbergRådgivare