Återkallat körkort pga. en olycka?

Hej,

Jag brukade arbeta som personlig assistent och jag var tvungen att köra till ibland. Jag fick mitt körkort nyligen. Det har inte gått ett år sedan jag fick den. En dag på jobbet jag körde den person till hans arbete, nästan gjorde jag en olycka. Bilen fick liten repa på baksidan. Nu personen ber mig att betala för skadorna. Han säger, om han använder försäkringen att reparera scratch då jag kan förlora mitt körkort, men det kommer att kosta mindre belopp. Min fråga är kommer jag att förlora mitt körkort om han använder försäkringen att reparera skadan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det finns en rad situationer som kan få följden att körkortet återkallas, det vill säga att föraren (tillfälligt) förlorar körkortet. Har körkortsinnehavaren gjort sig skyldig till exempelvis grov vårdslöshet i trafik eller rattfylleri, ska körkortet återkallas. Men det finns även andra fall där körkortet återkallas. Exempel på fall är om körkortsinnehavaren, ej i ringa omfattning, har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, har svårt att respektera trafikreglerna, kör omdömeslöst eller om föraren är så pass sjuk eller skadad att han eller hon ses som olämplig att framföra en bil (5 kap. 3 § körkortslagen). Det finns sålunda inget i lagen som säger att du kan förlora körkortet enbart på den grunden att du orsakat en liten repa på någon annan bil. Det spelar heller inte roll om någon använder försäkringen för att reparera skadan.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare