Återkallande av testamente

Kan man återkalla (upphäva) samtliga skrivna testamenten utan att skriva ett nytt testamente? (Kan man exempelvis skriva ett dokument med rubriken "Återkallande av testamenten"). Syftet är att stå helt utan testamente så att ärvdabalken ska reglera vad som sker med kvarlåtenskapen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Huvudregeln är att ett testamente bara är giltigt om testatorn vill detta. Det kan i praktiken alltså räcka med att muntligt återkalla ett testamente för att det inte längre skall vara giltigt. Detta kan dock av förklarliga skäl vara problematiskt ur bevishänseende och man bör därför göra en återkallelse skriftligt.

Det finns regler för återkallande av testamente vilka vi kan hitta i Ärvdabalkens (ÄB) 10:e kapitel. I ÄB 10:5 stipuleras att om testator har återkallat sitt testamente utifrån samma regler som gäller för dess upprättande så är testamentet utan verkan. Detsamma gäller om testatorn förstör testamentet eller på annat sätt ”otvetydigt” tillkännager att detsamma inte längre skall gälla.

I ÄB 10:1 hittar vi de formkrav som ställs upp för att testamente skall vara giltigt. Ett testamente skall vara skriftligt och skrivas under av testatorn i två vittnens närvaro. Dessa vittnen skall också bestyrka handlingens riktighet genom att skriva under densamma. Om dessa formkrav efterlevs så är testamentet i utgångsläget giltigt.

För att vara säker på att det testamente du avser i din fråga förlorar sin verkan så bör alltså ovanstående formkrav även följas vid upprättandet av en återkallelse. Du kan även, som tidigare nämnts, förstöra det befintliga testamentet. Du kan givetvis även kombinera de båda alternativen. Eftersom det skall ha gjorts ”otvetydigt” att testamentet ej längre skall gälla kan det även vara bra att förstöra eventuella kopior.

Ärvdabalken(1958:637) kan du hitta här.

Vänligen

Christoffer TreutigerRådgivare