Återkalla ett uppehållstillstånd pga. anknytning

Hej

Jag har min man som skulle komma till Sverige och har beviljats uppehållstillstånd för 1år. Jag var hans anknytsningsperson som skulle försörja oss med skällig lön samt bostad.

Vi har gjort slut och jag vill inte få hit honom till Sverige. Vi gjorde slut pga han var för religiös och ville tvinga på mig slöja och täckande kläder som jag inte accepterar. Han har inte hunnit komma hit tills sverige ännu . Jag undrar om man kan återkalla hans uppehållstillstånd? Jag är jätteorolig och vill inte få hit honom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett tidsbegränsat uppehållstillstånd får återkallats om förhållandet upphör, 7 kap. 3§ 2 st Utlänningslagen. Det kan återkallats om uppehållstillståndet bland annat har grundats sig på en anknytning till make, sambo eller för person som ska ingå äktenskap eller inleda samboförhållande, 5 kap. 3 § och 5 kap 3a § Utlänningslagen. Av vad som framgår i din fråga så antar jag att din man faller in här.

Det är på så vis möjligt för Migrationsverket att återkalla uppehållstillståndet. Det är en möjlighet för Migrationsverket, men det finns inget krav att de måste göra det.

I och med att du inte vill få hit honom så råder jag dig att ta kontakt med Migrationsverket. Då kan du berätta om de nya omständigheterna och att förhållandet har upphört. Då har myndigheten en möjlighet att se över sitt tidigare beslut.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare