Återgång av egendom vid arv från efterlevande make

Hej. Jag, särkullbarn till min 2006 avlidne far har idag konstaterat att efterlevande hustru under tiden till nu sålt/överlåtit större delen av min fars arv till en eller två av hennes och min fars gemensamma barn. Jag avstod vid bodelning min laglott för att min fars hustru skulle kunna bo kvar. Med fri förfoganderätt som vad jag förstått och fått förklarat ställer krav på hantering av arv av den efterlevande maken/makan. Hur gör jag för att återfå/skydda min och mina barns rätt till arv? Jag har ej blivit informerad eller tillfrågad i något av fallen. Min far ägde skogsfastighet, bostadsfastighet samt fritidsfastighet. Så även båthus, rätt till fiske och sjörätt i större sjö i mellansverige.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Ett avstående till förmån för den efterlevande maken sker enligt 3 kap 9 § Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637), och innebär enligt 3 kap. 2 § i princip att man vid den efterlevande makens död ärver en lika stor andel av dennes egendom som det man avstod från utgjorde vid det första dödsfallet. Exempelvis ärver man 50 % av den sist levande makens egendom om 50 % av hans eller hennes egendom vid det första dödsfallet var sådan som särkullbarn hade avstått ifrån.
Ett visst skydd mot "missbruk" har den som har avstått egendomen genom 3 kap. 3 § Ärvdabalken. Denna paragraf innebär att om den efterlevande maken exempelvis ger bort egendom i stor omfattning eller liknande, har ni som är särkullbarn efter den förste maken förtur till den egendom som finns kvar. Man kan uttrycka det som att arvet för er beräknas som om den efterlevande maken inte hade gjort sig av med egendomen. Det här är naturligtvis inte ett tillräckligt skydd om den efterlevande maken har gjort sig av med i stort sett all egendom. Dock är det också så att egendom, om den kvarvarande egendomen inte räcker för att kompensera dig som särkullbarn, skall återbäras (det vill säga i princip "lämnas tillbaka" inför arvet) så länge den som fick egendomen insåg eller borde ha insett att det ledde till nackdelar för dig. Ett klart exempel är förstås om den efterlevande maken ger eller säljer egendom till sina egna barn. Det bör därför vara så att åtminstone de klara fallen, såsom när dyra gåvor har getts, leder till att egendomen återgår. Naturligtvis skall den här frågan egentligen tas upp när arv efter din fars fru blir aktuellt, men det är förstås inte omöjligt att påminna henne om vad som gäller! Det beror dock självfallet på vilken relation ni har.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare