Återföring av gåva

Tacksam för era synpunkter.

Hustru avled. Hennes make var ensam arvtagare. Paret hade inga barn.

Testamentet säger att parets syskonbarn skall vara arvtagare.

Tre legala efterarvingar och fyra legala arvtagare.

För tre år sedan gav den nu avlidna maken en gåva på 125 000 kronor till de fyra legala arvtagarna dvs 25 000 / person

Inga villkor har sagts eller skrivits av givaren.

Måste de som fick gåvan ” återlägga ” gåvan.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De enda man inte kan göra arvslösa genom testamente är bröstarvingar (egna barn), 7 kap 1§ Ärvdabalken. Det går alltså bra att testamentera hela arvet till syskonbarnen och med det göra frun . Värt att notera är att en bodelning ska göras innan arvet kan delas ut.

Gällande gåvan ska en gåva till annan än arvinge bara avräknas om det föreskrivits om detta eller om det utifrån omständigheterna måste ansetts varit avsett då egendomen gavs, 6 kap 1§ Ärvdabalken. Avräkningsskyldigheten måste alltså vara anordnad redan när gåvan gavs. Gåvorna behöver alltså inte återföras till dödsboet.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars tveka inte att höra av dig igen!

Sara AspelinRådgivare