Återbetalningsskyldighet vid uppsägning

Hej om man säger upp sig från sitt arbete är man skyldig till att återbetala en utbildning om det inte står något på avtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I vissa fall kan arbetsgivaren ha rätt att få betalt för de utbildningskostnader som denne haft om arbetstagaren säger upp sig inom en viss bestämd tid. Det finns alltså ingen lag som hindrar en arbetsgivare från att kräva tillbaka utbildningskostnader från en anställd. Det finns dock ett krav på att avtalet vara skäligt annars kan det medföra att avtalet blir ogiltigt eller att beloppet som ska betalas tillbaka minskas genom en tillämpning av 36 § Avtalslagen. Men för att det ska vara möjligt för din arbetsgivare att kräva tillbaka utbildningskostnader som de har haft så förutsätter det att du och din arbetsgivare har ingått ett avtal om det. Viktigt att tänka på i ditt fall är att avtal även kan vara muntliga.

Om jag har tolkat din fråga rätt, d.v.s. om du varken skrivit på något avtal som reglerar din återbetalningsskyldighet vid uppsägning eller accepterat något muntligt avtal gällande återbetalningsskyldighet så har din arbetsgivare inte någon rätt att kräva att du betalar tillbaka för din utbildning.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare